Bożena

Więcej niż czasomierz. Czym jest dla nas zegarek?

Więcej niż czasomierz. Czym jest dla nas zegarek?
Informacja prasowa Warszawa, 24 października 2019 r. Zegarek to dziś zdecydowanie coś więcej niż tarcza, dwie wskazówki, cyferblat i pasek. Wszystko dzięki znaczeniu, które nadało

Informacja prasowa
Warszawa, 24 października 2019 r.

Zegarek to dziś zdecydowanie coś więcej niż tarcza, dwie wskazówki, cyferblat i pasek. Wszystko dzięki znaczeniu, które nadało mu społeczeństwo – może być biżuterią, elementem garderoby, gadżetem, a nawet symbolem statusu społecznego czy pamiątką o wartości sentymentalnej. W badaniu „Czas ma znaczenie. Opinie i zwyczaje Polaków związane z czasem” przeprowadzonym dla marki Lorus sprawdzono, co znaczy dla nas zegarek.
Wynalezienie zegarka datuje się na początek XVI wieku. To wtedy niemiecki ślusarz, Peter Henlein skonstruował pierwsze kieszonkowe urządzenie do odmierzania czasu, wyposażone w niewielką sprężynę, napędzającą mechanizm. To dało początek długiej, kilkusetletniej drodze do rozwoju zegarków, jakie znamy obecnie. Zmieniło się niemal wszystko – forma zegarków, technologia, mechanizm, wygląd, zastosowanie, materiały, dodatkowe funkcjonalności czy ich społeczny odbiór.
Dziś patrzymy na zegarek zdecydowanie inaczej. Nie chodzi o sposób mierzenia czasu, wygląd czy design tarczy, a o interpretację i rolę, jaką im nadajemy.
Każdy patrzy na zegarek inaczej
Jak pokazuje badanie, zegarek jest dla nas najczęściej narzędziem do odmierzania czasu (34 proc. odpowiedzi). Najczęściej ma on dla nas również funkcję praktyczną. Dla 22 proc. osób to biżuteria lub dodatek do ubrania, a 20 proc. wskazuje na to, że jest dla nich elementem codziennego stroju. To oznacza, że ponad 40 proc. utożsamia zegarek z funkcjonalnym elementem stylizacji. Tylko 7 proc. pytanych postrzega go jako nowoczesny gadżet, zaś 6 proc. traktuje jako pamiątkę.
Kobiety znacznie częściej postrzegają zegarek w kategoriach mody i stylu niż mężczyźni, traktując go jako element biżuterii. Panowie zaś cenią sobie nowinki technologiczne, a zegarek to dla nich przede wszystkim nowoczesny gadżet.
Wyraźną różnicę widać też pomiędzy starszymi i młodszymi użytkownikami. Dla osób w wieku od 18 do 39 lat zegarek to gadżet lub element biżuterii, zaś 40-60 latkowie utożsamiają zegarek z elementem codziennego stroju.
Godzinę sprawdzamy na… telefonie
W dobie smartfonizacji społeczeństwa i pędzącego postępu technologicznego nie dziwi, że telefony coraz częściej zastępują nam kolejne urządzenia, nawet te nieco bardziej zaawansowane – takie jak laptop, tablet, kamera czy aparat fotograficzny. Telefony zastępują nam również prostsze narzędzia – kalkulator, notatnik, czy wreszcie budzik i zegarek. Dobrze widać to w odpowiedziach Polaków na pytanie, na czym najczęściej sprawdzają godzinę. Najczęściej wskazywaną odpowiedzią jest telefon (tę opcję wskazało 46 proc. ankietowanych), drugą zaś – zegarek (42 proc.). Niewielki odsetek wskazał zegar ścienny, komputer, zegary w miejscach publicznych, takich jak dworce, komunikacja miejska czy witryna sklepowa.
Znaczenie zegarków ewoluuje
Wyniki badania to dowód na to, że rola zegarków mocno się zmieniła. Dostrzegamy w nich praktyczne zastosowanie, cenimy ich jakość, design, funkcjonalność. Na dalszy plan zeszło postrzeganie zegarka jako cennej rodzinnej pamiątki czy upatrywanie w nim symbolu społecznej pozycji. Traktujemy je więc ze zdecydowanie mniejszym sentymentem, bo czasy się zmieniają. Nie oznacza to oczywiście, że ich popularność słabnie – wręcz przeciwnie! Myślimy o nich w zupełnie innej kategorii – funkcjonalnie i praktycznie.
O marce Lorus:
LORUS to marka stworzona w roku 1982 przez japoński koncern SEIKO, któremu przyświeca idea tworzenia zegarków dla osób pozytywnie nastawionych do życia i potrafiących cieszyć się nim każdego dnia. Na polski rynek trafiła w roku 2007, od tej pory cieszy się dużym zainteresowaniem. Każda kolekcja LORUS łączy trzy cechy. Po pierwsze – szeroki wachlarz zegarków dla niej i dla niego zarówno w eleganckich, casualowych, jak i sportowych tonacjach, po drugie – atrakcyjna półka cenowa, a po trzecie –jakość potwierdzona przez SEIKO.

A to już wiesz?  sleepless in Warsaw, czyli o spaniu i niespaniu

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy